Zmiany w pakiecie przewozowym

Zmiany w pakiecie przewozowym

Zmiany w pakiecie przewozowym

4 kwietnia 2019 r. w Parlamencie Europejskim zostały przegłosowane ważne zmiany w pakiecie przewozowym, określane jako Pakiet mobilności.

Jest to kolejny krok w drodze do ostatecznego przyjęcia kluczowych zmian w bardzo istotnych obszarach sektora transportu, czyli:

  • zasad delegowania kierowców

  • czasu jazdy, przerw i odpoczynków

  • dostępu do rynku przewozów (kabotaż)

  • nowych wymogów dla lekkiego transportu

Jakkolwiek wdrożenie przyjętej przez Parlament Europejski propozycji pakietu mobilności to kwestia na razie odległa, to z uwagi na konieczność istotnych zmian w wielu firmach transportowych, przewoźnicy powinni się do nich przygotować. Zakres zmian i ich rozmiar uzależnione będą od specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa.

Najważniejsze planowane zmiany w pakiecie przewozowym:

  1. Zmiany w zasadach delegowania kierowców:

  • Obowiązywanie zagranicznej płacy minimalnej.

Do tej pory, każde z państw UE przyjmujące pracowników delegowanych określało, czy i w jakim zakresie podlegają oni miejscowym przepisom o płacy minimalnej. W praktyce uznawano, że nie podlega jej tranzyt (przejazd przez terytorium danego kraju bez załadunku oraz rozładunku), natomiast kabotaż – z reguły tak, a transport międzynarodowy – w niektórych przypadkach. Według przegłosowanych przez Parlament Europejski zmian w całej UE z obowiązków związanych z delegowaniem ma być wykluczony tranzyt. Wyłączenie z delegowania ma także dotyczyć przewozów bilateralnych (obustronnych), czyli transportu ładunku z państwa siedziby przewoźnika do innego państwa oraz przewozu powrotnego do państwa siedziby przewoźnika.

W drodze do kraju docelowego i w podróży powrotnej ma być dozwolony dodatkowy załadunek lub rozładunek w innych państwach na trasie przejazdu (w obu kierunkach), bez podlegania zasadom delegowania. Możliwa jest także inna sytuacja tzn. dwa załadunki lub rozładunki w drodze powrotnej, jeżeli nie miał miejsca załadunek lub rozładunek w trakcie podróży z Polski. Powyższe odstępstwo będzie możliwe jedynie przy wykorzystaniu pojazdu, w którym zamontowana będzie najnowsza generacja tachografu. Jako delegowanie traktowany będzie natomiast kabotaż i pozostałe przewozy międzynarodowe.

  • Dokumentacja w formie elektronicznej.

Całość dokumentacji kierowcy ma być akceptowana w formie elektronicznej, zgłoszenia delegowania kierowców do każdego kraju UE mają odbywać się na jednej, wspólnej platformie, a wszystkie kwestie związane z płacami minimalnymi w poszczególnych krajach mają być przedstawione w jasnej i przystępnej formie – w przeciwnym wypadku ich nieprzestrzeganie nie będzie mogło być sankcjonowane.

  1. Czas pracy, odpoczynków i przerw

  • Poszerzenie zakresu kontroli czasu pracy.

Właściwe służby mają mieć możliwość stwierdzenia, czy w dniu kontroli oraz w ciągu poprzedzających ją 56 dni przestrzegano czasu prowadzenia pojazdu i czasu odpoczynku (obecnie – jest to 28 dni wstecz).

Przełoży się to na zwiększenie wysokości nakładanych kar podczas kontroli drogowych na kierowców i przedsiębiorstwa – ze względu na potencjalnie większą liczbę przewinień w dłuższym okresie czasu oraz umożliwi lepszą kontrolę odpoczynków tygodniowych – w szczególności odpoczynków regularnych i rekompensat odpoczynków skróconych.

  • Powrót kierowcy do miejsca zamieszkania raz na cztery tygodnie.

Kierowca raz na cztery tygodnie będzie musiał wrócić do miejsca swojego zamieszkania, chyba że dany kierowca sam zdecyduje inaczej, a pracodawca będzie miał na to dowody, czyli oświadczenie pracownika, które musi być przechowywane na terenie przedsiębiorstwa. Dodatkowym utrudnieniem będzie obowiązek rekompensowania skróconych odpoczynków tygodniowych (które najczęściej wykorzystywane są za granicą, z uwagi na możliwość ich odbycia w kabinie pojazdu) razem z odpoczynkami regularnymi – co również będzie przekładało się na konieczność wcześniejszego powrotu kierowców do kraju.

  1. Ograniczenia w dostępie do rynku

  • Wymóg powrotu pojazdów do kraju co najmniej raz na cztery tygodnie z załadunkiem i rozładunkiem w Polsce.

Wynika to z oczekiwania, że przewoźnicy drogowi mający siedzibę w danym państwie członkowskim powinni prowadzić tam faktyczną działalność przewozową w sposób ciągły.

  • Obowiązek posiadania odpowiedniej liczby miejsc parkingowych.

Każde przedsiębiorstwo transportowe powinno zapewnić dostępność miejsc parkingowych do postoju pojazdów w wystarczającej liczbie – tak, aby owe miejsca mogły być regularnie wykorzystywane przez pojazdy tego przewoźnika. Biorąc pod uwagę obecne standardy, w niektórych przypadkach może być to barierą nie do przeskoczenia.

Kontrole spełniania warunków, pod kątem możliwości utraty zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, mają być przeprowadzane w firmach transportowych nie rzadziej niż raz na trzy lata.

  • Ograniczenia w kabotażu.

Przewozy kabotażowe przewoźnik będzie mógł wykonywać w danym kraju jedynie przez trzy dni (obecnie siedem), a następnie, aby móc znowu wykonać podobny przewóz w danym kraju UE, będzie musiał wrócić do Polski (kraju siedziby) w celu wykonania przewozu międzynarodowego. Dodatkowo wymagany będzie 60-godzinny okres zamrożenia przejazdów przed powrotem do danego kraju UE. Przy czym te godziny liczone będą od momentu powrotu do Polski. Obecnie dozwolone są maksymalnie trzy przewozy kabotażowe w ciągu siedmiu dni, a wystarczające do resetu jest wykonanie przewozu międzynarodowego.

  1. Nowe wymogi dla lekkiego transportu

  • Poszerzenie zakresu regulacji na pojazdy powyżej 2,4 tony

W propozycji zdecydowano, że regulacje dotyczące czasu prowadzenia busów, odbierania odpoczynków i przerw wcześniej wymagane jedynie dla ciężarówek, będą miały zastosowanie do wszystkich samochodów wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,4 tony.

  • Tachografy także w mniejszych pojazdach.

Każdy bus będzie musiał zostać wyposażony w tachograf cyfrowy, a kierowca ma posiadać imienną kartę kierowcy. Na niej zapisywane będą wszystkie aktywności, takie jak czas prowadzenia pojazdu, innej pracy, dyspozycji i postoju. Dotychczas kierowcy busów nie mieli obowiązku stosowania rejestratorów czasu pracy.

Zmiany w pakiecie przewozowym na pewno wprowadzą nieco zamieszania w firmach transportowych. W przypadku problemów z dostosowaniem się do zmian lub wątpliwościami związanymi ze zmianą zachęcamy do kontaktu – kancelaria@torite.pl

 NOWY BEZŁAD

15 października, 2021

NOWY BEZŁAD