Tarcza finansowa PFR jest częścią Tarczy Antykryzysowej

Tarcza finansowa PFR jest częścią Tarczy Antykryzysowej

Tarcza Finansowa PFR

W poniedziałek, 27 kwietnia, Polski Fundusz Rozwoju uzyskał notyfikację Komisji Europejskiej w zakresie najbardziej wyczekiwanego przez przedsiębiorców rozwiązania w okresie pandemii. Powstała więc Tarcza Finansowa PFR.  Wsparcie w ramach tego rozwiązania przeznaczone jest dla mikro, małych i średnich firm. Są to firmy zatrudniające od 1 do 249 pracowników. Czyli dla firm, które najbardziej ucierpiały w wyniku rozprzestrzeniającego się wirusa COVID-19. Status mikro, małej i średniej firmy ze względu na liczbę pracowników ustalany jest na dzień 31 grudnia 2019r.

Wnioski w zakresie nowych rozwiązań będzie można składać wyłącznie za pośrednictwem bankowości elektronicznej banków komercyjnych. Ich listę podaje na swojej oficjalnej stronie internetowej Polski Fundusz Rozwoju. Terminy udostępnienia wniosków wskazują banki.

Tarcza Finansowa PFR – warunki

Warunkiem ubiegania się o pomoc w ramach Tarczy Finansowej jest posiadanie statusu przedsiębiorcy. Dodatkowo wymagane jest spełnienie następujących warunków:

  • odnotowanie spadku obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
  • prowadzenie, na dzień składania wniosku, działalności gospodarczej , brak otwarcia likwidacji na podstawie przepisów KSH oraz na dzień złożenia wniosku brak otwarcia wobec przedsiębiorcy postępowania upadłościowego na podstawie Ustawy Prawo upadłościowe albo postępowania restrukturyzacyjne na podstawie Ustawy Prawo restrukturyzacyjne.
  • posiadanie rezydencji podatkowej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i rozliczanie podatki za ostatnie 2 lata obrotowe (jeżeli dotyczy) na terytorium RP lub zobowiązanie się do przeniesienia rezydencji podatkowej do Polski w terminie 9 miesięcy od dnia udzielenia subwencji finansowej.
  • prowadzenie na dzień 31 grudnia 2019r. działalności gospodarczej.
  • niezaleganie na dzień 31 grudnia 2019r. lub na dzień złożenia wniosku z płatnościami składek na ubezpieczenie społeczne.

Subwencje finansowe w Tarczy

W ramach wsparcia program przewiduje dla przedsiębiorców subwencje finansowe. Będą one miały w znacznej mierze charakter bezzwrotny. Będą też uzależnione od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Po spełnieniu warunków określonych w programie do 75% otrzymanej subwencji może być bezzwrotne. Subwencja będzie mogła zostać wykorzystana wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Na przykład na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników i opłacenie czynszu. A także na spełnienie świadczeń z umów zawartych z kontrahentami, czy też na spłatę zaciągniętych kredytów. Szczegółowe warunki w tym zakresie PFR będzie zawierał w indywidualnej umowie z danym przedsiębiorcą.

W zakresie możliwości łączenia subwencji z innymi rodzajami wsparcia przewidzianymi w Tarczy Antykryzysowej jak np. ze zwolnieniem ze składek na ZUS, świadczeniem postojowym lub ulgami podatkowymi Tarcza finansowa PFR przewiduje taką możliwość. Jest zastrzeżenie, iż łączny limit pomocy uzyskanej z różnych źródeł nie może przekroczyć 800.000 EUR.

W przypadku mikroprzedsiębiorców nie przewidziano jednego maksymalnego progu subwencji finansowej. Ich kwota będzie obliczana oddzielnie dla każdego wnioskodawcy. Zależy ona bezpośrednio od indywidualnie obliczonych wartości w oparciu o liczbę pracowników zatrudnionych przez danego przedsiębiorcę oraz tzw. kwotę bazową, która jest z kolei zależna od spadku przychodów ze sprzedaży na skutek COVID-19. Program przewiduje trzy progi spadku przychodów:

  • spadek o co najmniej 25% i jednocześnie mniej niż 50%,
  • o co najmniej 50% i jednocześnie mniej niż 75%,
  • oraz o co najmniej 75% aż do 100%.

Dla pierwszego progu bazowa kwota subwencji na zatrudnionego wynosi 12 000 złotych. W przypadku drugiego progu – 24 000 złotych. W trzecim progu – 36 000 złotych.

Dla małych oraz średnich firm sytuacja wygląda podobnie. Brak jest maksymalnej kwoty subwencji finansowej, jaką można uzyskać. W odróżnieniu od Tarczy Finansowej dla mikroprzedsiębiorców przy obliczaniu jej kwoty nie ma znaczenia liczba zatrudnionych pracowników. Progi procentowego spadku obrotów PFR określił tak samo. Jest zastrzeżenie, że dla każdego z progów przewidują inną wartość procentową przychodów osiągniętych w 2019 r. jako podstawę wyliczenia maksymalnej kwoty subwencji.

I tak dla pierwszego progu jest to kwota maksymalnie 4% przychodów osiągniętych w 2019 r. Dla drugiego 6%. Dla trzeciego 8%. Z uwagi na obowiązujące progi unijne w zakresie dozwolonej pomocy państwa dla przedsiębiorców, maksymalna kwota subwencji w żadnym razie nie może przekroczyć 3 500 000 złotych.

Tarcza Finansowa PFR – zwrot

Zarówno dla mikroprzedsiębiorców jak i dla MŚP otrzymana subwencja finansowa podlega zwrotowi. Jest to, np. kwota 100% wartości subwencji. M.in. w przypadku zaprzestania, czy zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji. Przedsiębiorcy muszą się też liczyć z koniecznością zwrotu bezwarunkowo w wypadku prowadzenia działalności gospodarczej w każdym czasie przez okres 12 miesięcy w kwocie stanowiącej 25% wartości subwencji finansowej oraz w przypadku redukcji zatrudnienia w kwocie odpowiadającej tej redukcji.

Warunki zwrotu podlegają badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego. Termin liczy się od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.

Warunkiem nieegzekwowania zwrotu subwencji finansowej jest spełnienie przez przedsiębiorcę ewentualnych innych zobowiązań. PFR określił je w umowie dotyczącej przyznania subwencji finansowej. Warunkiem jest także złożenie oświadczenia wraz z załączonym dokumentem potwierdzającym stan zatrudnienia

Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi może zostać spłacona w maksymalnie 24 równych miesięcznych ratach. Jest zastrzeżenie możliwości wcześniejszej spłaty subwencji finansowej po spełnieniu obowiązków wskazanych w umowie subwencji.

Tarcza Finansowa PFR i Tarcza Antykryzysowa – doradztwo podatkowe Katowice

W razie wątpliwości w zakresie rozwiązań Tarczy Finansowej oraz uzyskania szczegółowych informacji ich dotyczących, a także pomocy przy składaniu wniosków zachęcamy do kontaktu z naszą firmą. Specjalizujemy się w doradztwie podatkowym dla firm. Prowadzimy obsługę księgową i prawną spółek oraz działalności gospodarczych. W dobie epidemii pomagamy przedsiębiorcom w wypełnianiu dokumentów. Doradzamy również z jakich rozwiązań pomocowych mogą skorzystać. Jesteśmy biurem rachunkowym, które jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku. Przyjmujemy klientów w biurze w godzinach 7-15. Można jednak skontaktować się z nami nie tylko w biurze. Proponujemy kontakt telefoniczny (+48 515 170 763) lub e-mailowy (kancelaria@torite.pl).