Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS o 3 miesiące

Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS o 3 miesiące

Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS

Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS. Odroczenie terminu płatności składek. Zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty. Zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące.

Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że odroczenie o 3 miesiące składek nie stanowi pomocy publicznej. Dotyczy to także zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS. Tym samym ZUS udostępnił uproszczony wniosek dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z takiej formy wsparcia. Uproszczony wniosek  jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców. Nie zależy to od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.

Jeżeli przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności z powodu epidemii koronawirusa, może skorzystać z takiej pomocy. Obecnie można poprosić o pomoc w sposób uproszczony:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

Uproszczony wniosek o odroczenie spłaty ZUS – składanie wniosków

Wniosek można przesłać elektronicznie. Służy do tego portal Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Można go złożyć przy wykorzystaniu wniosku ZUS-EOP „Wniosek o odroczenie płatności składek”. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego „Wniosku o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące”. Wnioski te można również składać w skrzynkach dostępnych w placówkach ZUS.

Przedsiębiorca we wniosku musi uzasadnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową jego firmy. Musi też wskazać dlaczego nie ma możliwości opłacenia w terminie należności.

Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą. Po otrzymaniu umowy należy ją przeczytać i podpisać. Podpisaną umowę należy przekazać do ZUS. Można ją wysłać pocztą, złożyć w skrzynce w oddziałach ZUS. Wyjątkowo można też wysłać na adres e-mail. Na końcu artykułu zamieszczamy listę adresów e-mail poszczególnych placówek ZUS.

WAŻNE!
W przypadku przesłania umowy na adres e-mail, maksymalnie w ciągu 14 dni po zakończeniu stanu epidemii, musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu. Jeśli tego nie zrobi, ZUS uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

W przypadku pytań, wątpliwości lub chęci uzyskania wsparcia w wypełnianiu dokumentów ZUS zachęca do kontaktu z doradcami ds. ulg i umorzeń. Jeśli chcesz poznać szczegóły kliknij TUTAJ. Możesz również skontaktować się z NAMI.

Poniżej podajemy dokumenty do pobrania:

Wniosek o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące (plik doc 92kb)

Instrukcja jak złożyć Wniosek przez portal PUE ZUS wraz z wnioskiem ZUS-EOP (plik doc 1,1mb)

Adresy e-mail oddziałów ZUS (plik xls 66kb)