Akcyza – zmiany w opodatkowaniu piwa 2018
[:pl]
24 marca 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 608), zmieniające rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 430 i 1440). Nowe przepisy zmiany w opodatkowaniu akcyzą produkcji piwa.
Co wprowadza nowe rozporządzenie?
Zgodnie z nowymi przepisami zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 tys. hl piwa. Zwolnienie wyniesie 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem ustawowej stawki akcyzy. Przepis ten ma także zastosowanie do podatników produkujących piwo, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 tys. hl piwa.
Zwolnienie nie jednak nie obejmuje każdego.
Aby skorzystać ze zwolnienia, współpracujący ze sobą producenci muszą spełnić określone w rozporządzeniu warunki, i tak:
- muszą być prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo,
- muszą posiadać miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa,
- nie mogą wytwarzać piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
Przy większej produkcji piwa należny jest podatek od całości:
W myśl nowych przepisów, w przypadku gdy w roku podatkowym podatnicy przekroczą produkcję 200.000 hl piwa, do całości wyprodukowanego piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. Zdaniem Ministerstwa Finansów zmiana zasad opodatkowania akcyzą produkcji piwa ma na celu ujednolicenie systemu zwolnień od akcyzy dla małych browarów.
Wprowadzone zmiany motywowane były chęcią zapewnienia rozwoju małym browarom, które pomimo nieotrzymywania takiego wsparcia, jak ma to miejsce przykładowo w Czechach, czy Niemczech w odniesieniu do sektora browarniczego, rosły w siłę, mimo tego. Tym samym wobec wprowadzonych zmian – akcyza ma być obniżona. Jako, że rynek browarniczy w Polsce jest silnie rozwinięty, wprowadzenie przedmiotowych zmian okazało się konieczne.
Rozporządzenie wprowadza niejako pojęcie „małego browaru”, jakim będzie każdy produkujący poniżej 200.000 hl piwa w skali roku.
Ustalenia unijne
Zgodnie z Dyrektywą Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, Państwa Członkowskie Unii mają prawo stosowania do piwa produkowanego w małych, niezależnych browarach, obniżonych stawek podatku akcyzowego. Stawki te są zróżnicowane w zależności od wielkości produkcji i mogą kształtować się poniżej poziomu stawki minimalnej, ale jednocześnie mogą być maksymalnie niższe o 50% od standardowej, krajowej stawki podatku akcyzowego. Stawek obniżonych w ogóle nie stosuje się wobec browarów produkujących ponad 200.000 hl piwa rocznie.
CEL ZMIAN wprowadzonych Rozporządzeniem z dnia 20 marca 2018 r. (Dz. U. z 2018, poz. 608) w oparciu o uzasadnienie projektu rozporządzenia:
- ujednolicenie systemu zwolnień od akcyzy dla małych browarów, podyktowane chęcią rozwoju tej gałęzi branży piwowarskiej,
- ułatwienie wejścia na rynek małych firm rodzinnych o specyficznej produkcji oraz browarów rzemieślniczych poprzez zwiększenie konkurencyjności na rynku wobec dużych koncernów piwowarskich,
- obniżenie cen wyrobów, przy generowaniu większych zysków dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców,
- wyrównanie dysproporcji ponoszonych kosztów produkcji.
Nowelizacja z dnia 20 marca 2018 r. zakłada także zmianę formy zwolnienia od akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa z obowiązującej dotychczas – przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy – na zwolnienie bezpośrednie (co ma na celu uproszczenie procedury zwolnienia od akcyzy w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa od producenta zagranicznego, którego roczna sprzedaż piwa nie przekraczała w roku poprzednim 200.000 hl), jak też zmierza do doprecyzowania przepisów w przypadku przekroczenia limitu ilościowego sprzedaży piwa w ciągu roku.
Dotychczasowe rozwiązanie w oparciu o rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 24 lutego 2017 r. określało kwotowe zwolnienie od akcyzy w zależności od wielkości sprzedaży piwa w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy, nie więcej jednak niż 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego określonej dla piwa ustawą o podatku akcyzowym, z podziałem na produkcję do 20.000 hl, do 70.000 hl, do 150.000 hl i do 200.000 hl piwa. Zmiany zostały wprowadzone również w kontekście tzw. browarów kontraktowanych, mianowicie dodano nową regulację, na mocy której gdy łączna wielkość produkcji browarów współpracujących ze sobą na mocy umowy nie przekracza 200.000 hl piwa, to mogą one być traktowane dla celów zwolnienia od akcyzy jako jeden, niezależny mały browar.
Zwolnienie z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa:
Nowe rozporządzenie zakłada, że zwolnienie od akcyzy w tych przypadkach ma następować bezpośrednio po przedstawieniu zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w rozporządzeniu. Przedmiotowe zaświadczenie będzie przedstawiane właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowemu z chwilą złożenia zgłoszenia celnego w przypadku importu piwa. Obowiązek przedstawienia zaświadczenia nie będzie występował, gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe piwa będzie realizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.
Jaki jest odzew środowiska na wprowadzone zmiany?
Wprowadzona zmiana budzi duże kontrowersje wobec dość znikomej ulgi (w porównaniu do stanu poprzedniego), jeśli chodzi o browary rzemieślnicze, produkujące do 20.000 hl piwa rocznie, bowiem na wprowadzonej zmianie zyskają one stosunkowo niewiele, zaś różnica między ulgą dotychczasową a nową będzie miała symboliczny wymiar. Wprowadzenie takiego zwolnienia miało w założeniu stanowić wsparcie dla małych firm rodzinnych i browarów rzemieślniczych, których udział w rynku i znaczenie cały czas wzrastają. Podmioty te z uwagi na rozmiar działalności ponoszą relatywnie najwyższe koszty stałe produkcji.
Zmiana zwolnienia od podatku akcyzowego, miała zatem zachęcić je do dalszego rozwoju i pozwolić na zwiększenie wielkości produkcji, jednak obniżka podatku akcyzowego po stronie małych firm i browarów rzemieślniczych nie będzie znaczna. Podmioty te korzystały dotychczas z maksymalnej wysokości zwolnienia i uzyskają jedynie niewielką dodatkową korzyść podatkową. Największą korzyść odniosą browary regionalne, które stanowią bezpośrednią konkurencję browarów rzemieślniczych. Jednakże nie można pominąć faktu, iż dostrzegalną zniżkę w podatku akcyzowym zyskają browary większe, o rocznej produkcji ok. 70.000-200.000 hl, (ale wciąż mieszczące się w pojęciu małych browarów), które odczują znaczne zmniejszenie obciążeń z tytułu akcyzy. Jak zostało wspomniane zmiany przyniosą największe korzyści browarom regionalnym, oscylującym z produkcją w górnej granicy uprawniającej do zwolnienia.
Taka ulga w akcyzie może pomóc w konkurowaniu cenowym z największymi koncernami piwowarskimi i w tym zakresie cel rozporządzenia w postaci zwiększenia konkurencyjności, może zostać osiągnięty. Trudno jednak o zmniejszenie dysproporcji ponoszonych kosztów produkcji przy zrównaniu tak różnorodnego środowiska, jak wszystkie browary o rocznej produkcji poniżej 200.000 hl rocznie.
Jaki więc wniosek płynie z najświeższych zmian z zakresie akcyzy od piwa?
Beneficjentem wprowadzonych zmian są browary aspirujące do miana browarów dużych, ocierających się o górną granicę produkcji umożliwiającą zwolnienie. Nowe przepisy nie rozwiązują jednak zasadniczej bariery dla rozwoju, związanej z powstaniem i otwieraniem browaru, jak też nie eliminują rozbudowanej biurokracji w przedmiocie podatku akcyzowego. Stanowią jednak asumpt do dalszych zmian i silnego rozwoju browarnictwa w Polsce oraz pozytywne działania podjęte w tym kierunku.
Dla doprecyzowania wprowadzonych zmian, poniżej przedstawiamy treść rozporządzenia (Legalis)
- 1 W rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 430 i 1440) w § 13:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
- Zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa – w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
2) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
3a. Ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, korzystać mogą także podatnicy produkujący piwo lub podatnicy posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.
3b. Przepis ust. 3a stosuje się, jeżeli współpracujący ze sobą podatnicy spełniający warunki z ust. 3a:
1) są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
3) uchyla się ust. 4;
4) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
- W przypadku gdy w roku podatkowym podatnicy przekroczą produkcję 200 000 hl piwa, do całości wyprodukowanego piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
- Zwalnia się od akcyzy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa lub importu piwa, w przypadku przedstawienia przez te podmioty zaświadczenia władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa o pochodzeniu piwa od producenta spełniającego warunki określone w ust. 1 i 3. Zaświadczenie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedstawia się właściwemu:
1) naczelnikowi urzędu skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym – w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego piwa poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2) naczelnikowi urzędu celno-skarbowego z chwilą złożenia zgłoszenia celnego – w przypadku importu piwa.
5) po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6c w brzmieniu:
6a. Zaświadczenia, o którym mowa w ust. 6, nie przedstawia się, gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe piwa jest dokonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.
6b. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 6, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
6c. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 6, przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn ilości nabytego wewnątrzwspólnotowo lub importowanego piwa oraz 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
6) uchyla się ust. 7-10.
- 2 Przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.
- 3 1. Podatnicy, którzy w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dokonali obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, mają prawo do dokonania obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę między kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, a kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
- Obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie niniejsze rozporządzenie, pod warunkiem poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż do dnia złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym to obniżenie jest dokonywane, o dokonaniu tego obniżenia.
- 4 W przypadku nabycia prawa do zwrotu akcyzy, o którym mowa w § 13 ust. 6 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do ustalenia wysokości kwoty zwrotu akcyzy stosuje się przepis § 13 ust. 6c rozporządzenia zmienianego w § 1.
§ 5 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia
[:]